Lailatul-Qadr, die Nacht der Macht und Bestimmung, ist eines der größten Geschenke Allahs, des Erhabenen, an die Muslime. Allah der Erhabene sagt im Qur’an sinngemäß: „Herabgesandt haben Wir ihn
in der Nacht der Macht und Bestimmung. Und was lehrt dich wissen, was die Nacht von Al-Qadr ist? Die Nacht der Macht und Bestimmung ist besser als tausend Monate. In ihr kommen die Engel herab
und der Ruh (Geist) mit der Erlaubnis ihres Herrn und Seinem Befehl. Friede ist sie bis zum Anbruch der Morgendämmerung.“ (Sura Al-Qadr)
Die Nacht der Bestimmung ist jedoch nicht allzu leicht zu bestimmen. Die große Mehrheit der Gelehrten ist sich einig, dass sie eine der zehn letzten Nächte des Fastenmonats Ramadan ist. Eine
Mehrheit innerhalb dieser Mehrheit hat Konsens darin, dass es sich um eine ungerade Nacht handeln muss. Und wiederum eine Mehrheit innerhalb dieser Mehrheit geht davon aus, dass Überlieferungen
und Zeichen die 27. Nacht des Ramadan als Lailatul-Qadr beweisen. Die Weisen sehen darin ein Geschenk der Prüfung, sodass die Muslime in jeder Nacht des Ramadan hoffend Ausschau nach der
Lailatul-Qadr halten.
Selbst wenn man die genaue Zeit der Lailatu’l-Qadr nicht erkennt, bekommt man doch von der unermesslichen Belohnung, die in ihr liegt, durch die Absicht und die Suche nach ihr. Wer in der
Lailatu’l-Qadr das Nachtgebet (‘Ischa) in der Moschee mit der Gemeinschaft verrichtet, bekommt seinen Anteil an der Lailatu’l-Qadr
In dieser Nacht sandte Allah den Qur’an herab, und in dieser Nacht werden die Dinge für das kommende Jahr festgelegt. Allah sagt im Qur’an: „Wir sandten ihn herab in der Nacht der Macht und
Bestimmung“ und „Wir sandten ihn herab in einer Nacht, in der alle entscheidenden Dinge festgelegt werden.“
Wer die Nacht der Bestimmung in der Anbetung Allahs verbringt, bekommt eine Belohnung, als ob er tausend Monate (in denen diese Nacht nicht enthalten ist) durchgehend in der Anbetung Allahs
(‘Ibada) verbracht hätte. Wer diese Nacht, in Erwartung der großen Belohnung, die in ihr für alle guten Taten liegt, mit Erinnerung an Allah (Dhikr) und Anbetung verbringt, dem werden seine
Fehler und falschen Taten vergeben.
In dieser Nacht werden die Geschicke aller Dinge für das kommende Jahr festgelegt. Das heißt, dass alle an der Ausführung beauftragten Engel in dieser Nacht über ihre Aufgaben für das kommende
Jahr unterrichtet werden - das sind Dinge wie beispielsweise die Verpflegung und Versorgung des Menschen, die Zeiten des Todes und alles, was das nächste Jahr bringen wird. Diese Bestimmung wird
den sogenannten „Verwaltern“, den vier großen Engeln Dschibril, Mikail, Israfil und Azrail, Friede sei mit ihnen, zur Ausführung übergeben.
Von Aischa, Allahs Wohlgefallen auf ihr, wird überliefert, dass sie den Propheten Muhammad, Allahs Frieden und Segen auf ihm, fragte, was sie sagen solle, wenn sie wüsste, dass die Nacht der
Bestimmung eingetreten sei. Er antwortete, sie solle folgendes Bittgebet sprechen: „O Allah, wahrlich Du bist vergebend und Du liebst es, zu vergeben, so vergib mir.“ Es wird empfohlen dieses
Bittgebet 99 mal oder öfter zu sprechen.
Die Lailatul-Qadr ist dem Muslim eine große Gnade. Der Prophet Muhammed, Allahs Frieden und Segen auf ihm, sagte über die Nacht: „Jeder, der in der Nacht der Bestimmung mit fester Überzeugung und
Hoffnung auf den Lohn betet, dem werden seine vorangegangenen schlechten Taten verziehen.“
Kadir Gecesi'nin hangi gece olduğu kesin olarak bilinmemekle beraber, genellikle ramazanın yirmi yedinci gecesinde olduğu tercih edilmiştir.
Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve sellem) bunun kesinlikle hangi gece olduğunu belirtmemiş, ancak şöyle buyurmuştur: "Siz Kadir Gecesi'ni ramazanın son on günü içerisindeki tek
rakamlı gecelerde arayınız."
(Sahih Buhârî, Leyletü'l-Kadir, 3; Sahih Müslim, Sıyam, 216)
Kadir Gecesi'nin vakti takvime bağlı değil, gizlidir. İlk ayetler ramazanın yirmi yedisinde indirilmiştir, ama ondan sonra gelen Kadir Gecelerinin de ramazanın yirmi yedisinde olma zorunluluğu
yoktur. Önceki günlerde veya sonraki günlerde olabilir. Mesela, geçen sene ramazanın on dokuzunda olan Kadir Gecesi bu sene yirmi beşinde olabilir. Allah, bu gecenin yerini, hikmeti gereği
ramazan içinde değiştirmektedir.
Bazı şeylerin gizli olması kıymeti içindir. Ayrıca ona benzeyen her şeyi onun kıymetine yükseltir. Şöyle ki;
- İnsanlar içerisinde veli gizlidir. Bundan dolayı herkesi veli bilmek gerekir.
- Cuma gününde saat-i icabe dediğimiz bir vakit var. Bunda yapılacak dualar kabul olur. Gizli olmasından cumanın her anını bu vaktin değerine yükseltir.
- Ömürde ecel gizlidir. Böylece her anımızı “ölebiliriz” endişesiyle geçirir, günahlardan uzak dururuz.
- Kainatın ömründe kıyamet gizlidir.
- Kadir Gecesi ramazan içerisinde gizlidir. Böylece her ramazan gecesi kadir derecesinde bilinsin ve ihya edilsin.
Fakat bütün bunlarla beraber, Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem) bazı işaretlerde bulunmuşlardır.
“Kadir Gecesi'ni ramazanın son on beşinde, özellikle son on günde ve özellikle tek gecelerde arayınız.”
diye ümmeti biraz aydınlatmıştır. Şayet açık açık söylemiş olsaydı, o zaman Allah’ın hikmetine zıt olurdu.
Zamanın ve mekânın, kendilerinde meydana gelen mübarek hadiseler ile keyfiyet kazanmaları mümkündür. Mü'minlerin indinde, Kâbe-i Muazzama en mübarek mekândır. Zira Allah Teala (cc) O'nu, bütün
mü'minlere kıble olarak tayin etmiştir. İrfan ehlinin "On bir ayın sultanı." olarak ifade ettikleri, Ramazan-ı Şerif ayı da mübarek bir zamandır. Bu ayda, hak ile batılı birbirinden ayıran ve
hidayet rehberi olan Kur'an-ı Kerim indirilmiştir. Bu hakikat;
"O sayılı günler Ramazan ayıdır ki, Kur'an o ayda indirilmiştir. Kur'an insanlara mahz-ı hidayettir. Öyle ise içinizden kim o aya erişirse, orucunu tutsun." (Bakara, 2/185)
ayet-i kerimesi ile sabittir. Bu levh-i mahfuzdan indirilme hadisesi, bin aydan daha hayırlı olan Kadir Gecesi 'nde olmuştur.
İmam-ı Kurtubi (Rahmetullahi aleyh):
"Kur'an-ı Kerim'in Ramazan-ı Şerif ayı içerisinde indirildiği Allah Teala (cc)'nın "O Ramazan ayıdır ki, Kur'an onda indirilmiştir." kavli ile sabittir. Kadr Suresi'nde ise, Kur'an'ın Kadir
Gecesi 'nde inzal buyurulduğu, kat'i olarak haber verilmiştir. Bu nassları esas alan Ehli Sünnet'in müctehid imamları, Kadir Gecesi 'nin Ramazan-ı şerif ayı içerisinde olduğunda icma
etmişlerdir."
[İmam-ı Kurtubi, El Camii Li Ahkamu'l Kur'an, Kahire: 1967, 20/136]
diyerek, bir inceliğe işaret etmiştir. Bazı kaynaklarda, İmam Ebu Hanife'nin şu tesbitine yer verilmiştir:
İmam Azam Ebu Hanife (Rahmetullahi aleyh):
"Kadir Gecesi Ramazan ayındadır. Fakat sabit değil; kah takaddüm, kah teahhur eder."
[İmam-ı Kadıhan, El Feteva, Kahire: 1282, 1/190]
Ramazan-ı Şerif ayının her gecesini, "Kadir Gecesi olabilir" zannı ile değerlendirmek sünnete uygundur.
Hz. Abdullah İbni Ömer (radiyallahu anh)'in:
"Resuli Ekrem'e (Sallallahu aleyhi ve sellem) Kadir Gecesi’nden soruldu.
Bunun üzerine Peygamberimiz Efendimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem):
'O, her Ramazan-ı şerif ayındadır.' cevabını verdi."
[İmam Beyhaki, Es-Sünenü'l- Kübra, Haydarahad: 1350, 4/307.
dediği malumdur. Sahih hadis mecmualarında, Resuli Ekrem (Sallallahu aleyhi ve sellem)'in Ramazan-ı şerif ayında mescidde itikafa girdiği haber verilmektedir. Her sene, farklı zamanlarda itikafa
girmesi, Kadir Gecesi'ni araması ile ilgilidir. Fukaha Kadir Gecesi'ni aramanın müstehap olduğunda ittifak etmiştir.
Feteva-ı Hindiyye'de:
"Kadir Gecesi 'ni aramak müstehaptır. İmam Ebu Hanife'ye göre; Kadir Gecesi Ramazan ayının içerisindedir. Fakat onun hangi gece olduğu bilinemez. Bazen ileri geçer, bazen geri kalır. İmameyn'e
göre; Kadir Gecesi Ramazan ayının içerisindedir. Gizli olan muayyen bir gecedir. İleri geçmediği gibi, geri de kalmaz. O geceyi aramak sünnettir."
[Şeyh Nizamüddin ve Heyet, Feteva-ı Hindiyye, Beyrut: 1400, 1/216]
hükmü kayıtlıdır. Ramazan ayında Müslümanların; hem bedenlerinin zekâtı olan oruc ibadetini eda etmeleri, hem bin aydan hayırlı olan geceyi (Kadir Gecesi 'ni) aramaları
gerekir.